Roadtrip- Broome to Darwin - Reisverslag uit Darwin, Australië van Luka Schoppen - WaarBenJij.nu Roadtrip- Broome to Darwin - Reisverslag uit Darwin, Australië van Luka Schoppen - WaarBenJij.nu

Roadtrip- Broome to Darwin

Door: Luka

Blijf op de hoogte en volg Luka

09 Juni 2012 | Australië, Darwin

Broome to Darwin
Op 30 mei heb ik besloten een hop on hop off bus te nemen van Broome naar darwin. Dit omdat er geen mensen met een auto waren die van onder naar boven trokken.
Gelukkig had ik Sander leren kennen een Nederlandse jongeman die vanuit het noorden kwam reisen en nu in Broome gestrand was. Hij kon mij mooi tips geven waar het de moeite waard was om te stoppen. Ik besloot 3 keer een stop te maken. Stop nr.1; Fitzroy crossing. Stop nr.2; Kununurra en nr.3 in Katherine.
Er gaat één bus elke dag van het zuiden naar het noorden. Hij stopt op ongeveer 11 stops en je kan zelf bepalen waar je uitstapt. De bus brengt je dus niet naar de touristische atractische maar naar de weg of dorp daar vlakbij.
Mijn bus vertrok op 31/6. Snel heb ik nog even een tent gekocht en een kleine deodorant spay die ik kon gebruiken als pepperspray. In geval van je weet maar nooit. Ik ben toch alleen en mijn eerste drop off was rond 1am in the middle of nowhere in een heel klein dorpje.
Fitzroy crossing
De eerste nacht in mijn tent was koud! Overdag is het rond de 30 graden maar snachts koede het af tot een graad of 14 en dus bevries je!! Woestijn temperatuur. Gelukkig had ik genoeg kleren bij me en was het een goede les!
Op naar het info center. Ik was vroeg wakker en heb niet betaald voor de camping omdat de receptie nog niet open was op het moment dat ik vertrok. Wat bleek is dat er helemaal geen mogelijkheden waren om een tour te boeken. Wat ze adviseerde was om met touristen mee te gaan liften. Ok. Mijn zware rugzag gedropt en opzoek naar een lift.
Ik liep naar buiten en zag een busje. Een beetje dezelfde groote als Mojo (onze bus in nz). Ik stopte de bus en er bleken 3 franse jongens in te zitten. Ik vroeg waar ze heen gingen.. En ze waren op naar Darwin. Ik vertelde dat ik graag naar Guigi gorge wilde en dan door naar Kanunurra. Ze vertelde me dat ik van harte welkom was om mee te reiden! Ik was reuze blij! Het leek me een hel om te moeten wachten op de bus tot ver na middernacht. Want de afzet tijd is hetzelfde als de pick up tijd.
Guigi gorge was prachtig! We hebben een wandeling gemaakt en hebben tussen krokodillen gezwommen. De zoetwater crocks want die zijn niet gevaarlijk. Toen door naar Kununurra.
Omdat het nog 500 km was konden we het niet meer in het daglicht halen. We besloten bij Halls creek te slapen op een openbare gratis camping in het pikke donker! Super mooie sterren! Als ik lift stuur ik Vita een sms met het kenteken, nummerplaat en de plek waar ik ben en heen ga. Dus toen we een smal wegetje in het pikke donker namen. Smste ik naar Viet voor de grap. Oww nee we gaan wel een heel donker weggetje in.. Had ik maar nooit de film Wolf creek gekeken!! Nadat we de weg waren in gereden was het berijk er niet meer. De volgende ochtend toen we weer in de bewoonde wereld waren natuurlijk meteen aan Vita laten weten dat ik nog leefde. De volgende ochtend zagen we pas hoe mooi de campeerplek was!
Het was een gezellige reis. Rond 14 uur kwamen we aan in Kununurra. Afscheid genomen van Julien, Maxime en Raphael. Mijn plan was om hier 3 nachten te blijven. Toen ik mijn noedels op aan het warmen was zegt er een jongen: eet smakelijk. Het was Wout. Wout was nederlander en hij vond mij er wel nederlands uit zien. Overal zie je nederlanders. Het is echt bizar. Gezellige avond gehad met Wout en nog wat Japanners.
Volgende dag mijn tent uitgebrand! Dit rond 6 uur sochtends. Wat was het warm! TIjd voor een wandeling in het Mirina National Park. Het was zo mooi! De camping lag naast en je had dan ook prachtig uitzicht op het park vanaf de camping. Na mijn wandeling had ik trek en ging even lunchen in het stadje. Heerlijke smooty en wrap gegeten. Na wat boodschappen gedaan te hebben, lekker chillen naast het zwembad.
De volgende dag had ik bedacht dat ik naar Kelly's knop, een uitzichtpunt, wilde en naar Ivanous crossing. Kelly's knop was niet heel speciaal ivm het park waar ik die dag ervoor was geweest. Daarna ging ik liftend naar Ivanous crossing. De 2e auto stopte. 3 bouwvakkers zaten erin. Ze moesten eigenlijk naar het dorp om een school te bouwen maar ze waren bereid om 12 km mij even af te zetten. Ivanous crossing was niet heel speciaal. Het is een heel brede rivier. Je moet oppassen voor krokodillen want er zitten zout water krokodillen.
Toen terug.. was iets moelijker. Een auto stopte maar vertelde me alleen dat ze geen plek hadden en dat ik moest oppassen. Ze had zat plek maar goed. Na een stuk te hebben gelopen. Stopte er weer een auto en die hebben me keurig afgezet in het dorp. Het was een koppel en de vrouw haar grootmoeder kwam uit nederland. Leuk! Die avond de film Breavehart onder de sterren gekeken.
Katherine
Op de 5e van juni had ik mijn bus ticket geboekt naar Katherine. Tommie een japanner wilde me wel even afzetten bij het oppickpunt. Helaas werkt zijn auto niet zo goed en dus was het ng een heel avontuur om ook daadwerkelijk in town te komen. Uiteindelijk maar 2 keer uitgevallen, dus gelukkig niet hoeven duwen.
Wachtend op de bus zag ik een jongedamme die ik al eerder in de bus had gezien. Bij Broome waren we allebei ingestapt. Ik vond uit dat haar naam Danniela was en ze uit Berlijn kwam en ook die dag naar Katherine ging die dag. We besloten samen opzoek te gaan naar een slaap plek in Katherine. Ik wilde heel graag kanoen in de gorge maar dit kon helaas niet omdat er zoutwater krokodillen waren gespot. We vonden een MacDonnalds en waren daar heel blij mee! Dus nadat we onze spullen in de tuin van een hostel hadden gedropt op naar de hamburgers en ijs. We camperde naast een hostel voor de helft van de prijs.
Op 6 juni wilde we naar de Katherine gorge maar dat is 36 km uit de stad. En omdat we geen auto hadden moesten we liften. We hadden een auto te pakken na ongeveer 15 minuten. Het was de naarste lift in mijn leven. Het waren lockals en dus een beetje abbie achtig. De muziek ging heel hard aan en ik kon niet horen waar ze het over hadden. Met mijn deospray in mijn bh en Ryan in melbourne gesmst waar ik was en wat ik deed omdat Vita in the middle of nowhere zat. Gelukkig kwam het goed en werden we keurig bij het info center afgezet. Toch even slikken. We besloten een boottocht te maken door de gorge omdat kanoen niet kon. Het was fantastische en super gezellig!! Zo mooi!
De volgende dag naar de open air school. Het was heel indrukwekkend. Dit is de grootste klas in de wereld. Hier geven kinderen online les omdat ze allemaal zo ver weg wonen of in dorpjes waar geen school is. Het was heel interresant en leuk om te zien! Die dag zijn we ook naar de hot water springs gegaan in Katherine. Dit is een natuurlijke rivier die een temperatuur van 27 graden heeft! Zo lekker! Heerlijk gezwommen en die middag weer op de bus op naar Darwin.
In Darwin hadden we geen hostel gereserveerd. Dat was een beetje dom. We kwamen rond 21.30uur aan en om 22uur gaan alle hostels dicht. Uiteindelijk konden we gelukkig in de YHA terecht alleen niet meer bij elkaar omdat alles vol zat. Nog even door darwin gelopen en toen naar bed.
In Katherine had ik het info center in Darwin gebeld om te vragen of ze een tour voor me konden boeken naar het Litchfield NP. Danni wilde niet per see mee. Toen ik het had geboekt wilde ze toch wel maar toen ik nog een keer belde naar het info center bleek dat het vol zat. Helaas.
Het was een super tour. Ik heb zelde zo een goede tour gekregen. Nou neem ik niet vaak een tour. Maar dit was echt geweldig. We waren een kleine groep van 15 mensen en we reden de hele dag in een grote open 4wd. Het was zo cool!! We maakte geweldige stops langs watervallen en termiten hopen we konden bijna overal wel even zwemmen en de gids wist overal alles vanaf! De lunch was een bbq en was ook perfect! Het was echt top.
Die nacht was mijn laatste nacht in Darwin en dus tijd voor een feestje. We hadden een een paar drankjes in onze kamer met een Zweetse jongen en hij verbleef al een tijd in Darwin . Hij wist de weg en bracht ons naar de goede club. Helaas mocht hij er niet in omdat hij slippers aan had.
Op 9/6 nog even de laatste dingen geregeld voor Bali want die nacht vloog ik naar bali. Langs de dokter voor malaria pillen wat uiteindelijk niet nodig bleek te zijn omdat er geen risico is in Bali. En mijn luchthaven taxi boeken. Afscheid genomen van Danni. Gelukkig woont ze in Berlijn en ga ik haar zeker nog opzoeken.
Eenmaal op de luchthaven in Darwin ontmoete ik Jan. Een zwiterse jongen die ook naar Denpasar vloog. We besloten samen te zoeken naar accomodatie die nacht. In 2/3 uur ben je in Denpasar.
In mijn volgende blog vertel ik alles over het avontuur in Indonesie samen met Jan.
Groetjes Luka

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Luka

Na al een half jaar in Australie te hebben geleeft als au pair in Brisbane(luka.reismee.nl) gaat mijn reis dan echt beginnen. Ik ga nog 6 maanden rondreizen samen met mijn rugzak. Australië, New Zeeland, Tasmanië, en misschien ook wel Indonesie, Japan of iets anders staat op mijn lijst.

Actief sinds 28 Jan. 2012
Verslag gelezen: 148
Totaal aantal bezoekers 12979

Voorgaande reizen:

22 Oktober 2015 - 19 Januari 2016

3 maanden wonen in Paramaribo 2015/16

18 Juli 2011 - 10 Juli 2012

Luka op reis 2011-2012

Landen bezocht: