Home sweet home - Reisverslag uit Alkmaar, Nederland van Luka Schoppen - WaarBenJij.nu Home sweet home - Reisverslag uit Alkmaar, Nederland van Luka Schoppen - WaarBenJij.nu

Home sweet home

Door: Luka

Blijf op de hoogte en volg Luka

12 Juli 2012 | Nederland, Alkmaar

Hallo,

Hier mijn laatste verslag alweer!
Het jaar is zo snel gegaan! Hier een kleine terug kijk op mijN hele jaar weg naar het buitenland.

Wat heb ik veel gedaan, genoten, gelachen, gezien, gehuild en ook geleerd.

Ik weet nog goed dat ik in Januari 2011 op school zat met wat meiden en het er over had om op reis te gaan. Het doel was om mijn engels te verbeteren en ik wilde gewoon lekker weg! Eerst Londen had ik in mijn hoofd maar dat was toch iets te koud. Ook een taal curces in Amerika leek me opzich een leuk idee. Toen ik hoorde over als au pair naar het buitenland en mijn buurmeisje vertrok ook rond die tijd als au pair naar het verre en warme Australie. Dit leek me leuk. De volgende dag kwam ik op school en vertelde ik dat ik mijn trip had geboekt. Australië was het geworden! Het was een goede keus!

6 maanden au pair

Soms zou je bijna willen dat dingen minder leuk zijn omdat ze anders zo snel voorbij gaan. Ik heb genoten van mijn half jaar in Brisbane. De stad is geweldig om in te leven. Veel vrienden gemaakt en zelfs een lover ontmoed. Helaas konden we geen uitweg zien om het te laten werken tussen ons. Gelukkig heb ik een leuke tijd met hem gehad. Ook alle studenten die ik heb leren kennen, au pair meisjes en vrienden van mijn ex vriend waren leuke mensen om te leren kennen en ik weet zeker dat ik nog in contact blijf met een hoop mensen.

Bijna een maand in Sydney

Van Brisbane ben ik snel naar Sydney gegaan. Hier had ik vrienden die ik met NYE heb ontmoet en daar kon ik terecht voor een slaapplek in hun appartement. Hier een heel gezellig tijd met Rinske, Camilla en Tom en nog veel meer leuke mensen.

Een maand reizen met ouders

In februari kamen mijn ouders mij opzoeken en ze zouden een trip door Oz maken. Ik ben met hun mee gegaan. Het was geweldig! We hebben zo veel gezien! Maar het is ook zo groot. Wij zijn van Sydney naar beneden gereden. Wat we hebben gedaan is: De blauwe bergen, Snowy mountains, allemaal oude goud stadjes, Philp Island, GOR, The Grampians, en toen naar Melbourne waar ik verliefd ben geworden op de stad, toen naar Cairns gevlogen en daar natuurlijk het great bariere reef gedaan. Toen afscheid genomen van mijn ouders omdat ik moest werken.

Een week in Ayr

Ik ben een week in Ayr geweest omdat ik daar wilde fruit plukken. Dit is een klein plaatsje in Queensland tussen Cairns en Brisbane. Dit was toch niet voor mij bestemd omdat er een wachtlijst van 18 man voor mij was en degene die boven aan de lijst stonden al een maand aan het wachten waren. Ik kan best 2 dagen niets doen maar daarna wil ik wat doen en dus kon ik daar niet blijfen. Het leek me slim om naar een grote stad te gaan en daar te werken voor een aantal maanden. Melbourne leek me de perfecte plek.

2 maanden werken in Melbourne

Met veel plezier heb ik in Melbourne gewoond en gewerkt voor iets langer dan 2 maanden. Het was een leuke ervaring om op mezelf te wonen. Ik had namelijk super veel geluk dat ik in het midden van het centrum een kamer in China Town vond dat ik kon huren! Natuurlijk weer super veel nieuwe mensen leren kennen. Ook met mijn baantje, mensen op straat inschrijven voor een goed doel, leerde ik veel leuke mensen kennen. Vooral veel mannen komen op je af maar daar had ik toch echt geen zin.

2 vrienden uit Brisbane vonden het heel jammer dat ik niet meer in Brisbane woonde en vonden het leuk om langs te komen in Melbourne. Met Vita en Camille heb ik super leuke weekenden gehad. Toen Vita er was hebben we besloten dat we naar Indonesie gaan samenvoor een maand. We hadden er helemaal zin in! Maar eerst stond Nieuw Zeeland op de planning. Daarna zouden we splitsen en elkaar weer meeten in Darwin.

In 3 maanden: Nieuw Zeeland, West kust Oz en Indonesië

In twee weken zijn we door heel Nieuw Zeeland gereden. Het was prachtig en zo gezellig met z'n drieen! Madelon en Vita zijn dus allebei nederlandse meiden die ook als au pair in Brisbane hebben gewerkt. We hadden een busje gehuurd waar we in konden slapen en koken. Het was perfect. Zelf had ik niet gedacht dat ik zo veel activiteiten kon veroorloven maar toen ik in Nieuw Zeeland was bleek dat ik het makkelijk zou redden en dus ben ik uit een vliegtuig gesprongen op 12.000 feet hoog en door en over glaciers geklommen! Het was een prachtige trip.

Daarna wilde ik graag alleen reizen. Ik was nieuwschierig naar de west kust van Australië. Helaas kon in niet helemaal van onder naar boven rijden omdat 3 weken dan echt te kort is. En ik had maar drie weken omdat ik op 15e met Vita in Darwin had afgesproken om naar Bali te vliegen. Dus besloot ik naar Perth te vliegen daar bij een vriend langs te gaan die ik in Melbourne had leren kennen en dan te vliegen naar Broome. Dan zou ik van Broome naar Darwin een auto met wat mensen willen delen.

Eenmaal ik Broome was er geen rideshare mogelijk en dus ben ik met de Grayhountbus naar boven gegaan. Je kon er 90 dagen over doen en als je wilde bij alle plaatsjes eruit. Weer heel leuke mensen leren kennen! Waaronder 3 franse jongens en een leuke duitste griet die ik ook nog ga opzoeken in Berlijn.

Doordat ik met die bus was gaan reizen, ging het allemaal wat sneller dan verwacht en dus heb ik mijn vliegticket vervroegt naar 9 juni. Dit was voor mij beter omdat Australie stervens duur is en Indonesie super cheap!

Heerlijke een week gerelaxed en ook weer iemand ontmoet die met mij wilde reizen. Jan een Zwitser was mijn aanhangsel en ook nog een leuk koppel ontmoet waarmee het erg gezellig was.
Toen kwam Vita en we hebben zo ongelovelijk veel gedaan en gezien in Bali en Java! Het was zo een mooie trip! We hadden iets meer dan 3 weken en we hebben zo genoten van alles. De mensen, de landschappen, het eten, de taal, het weer. Het was geweldig om even in een heel andere cultuur te zijn. Maar het einde van het jaar kwam in zicht en omdat we besloten hadden om de laatste 3 dagen te chillen in Kuta spookte dat ook wel door ons hoofd.

Zou alles nog het zelfde zijn?! Zouden mensen zo veranderd zijn dat ze je vrienden niet meer kunnen zijn. Hoe is het met mijn broertjes? Hoe is Nederland?

Het werd ons extra zwaar gemaakt omdat we als het ware 2x naar huis moesten omdat we eerst weer terug naar Australië vlogen om afscheid te nemen van onze host familie en de koffers op te halen. Dit was heel leuk om de kids en familie weer te zien. Ook wel gek dat je ze nu weer een jaar of langer niet gaat zien. Op deze manier was mijn trip wel mooi rond.

Terug weg

Vita en ik vlogen met hetzelfde vliegtuig naar Singapore. Hier heb ik nog een dag de stad verkend en Vita ging al door naar huis.

Toen ik op 10 juli aankwam in Londen en dus weer na een jaar in Europa landen was het toch wel even slikken. Het was bewolkt en 18 graden. Brrrr...
Daarna het laatste uurtje in het vliegtuig naar huis. Dit was heel raar. Het is zo spannend! Wie zullen er staan? Zo een raar gevoel onbeschrijvelijk...

Heel gek om weer Nederlands te kunnen praten tegen iedereen. Nederlands te horen overal. En Nederlanders te zien want je ziet het gewoon aan mensen of ze Nederlands zijnof niet.

Toen door de laatste deur heen op schiphol... En een beter welkom bestaat niet. Al mijn goede vrienden stonden daar, ook mijn oma tante en schoonzus stonden mij op te wachten. Wat een welkom. Iedereen gillen... en een super mooi spandoek!!!

Heerlijk hebben we bijgepraat, gelachen, souveniers uitgedeeld en in de tuin geborreld. Ik kwam rond negen uur aan en om half vijf gingen de laatste vrienden weg. Het was zo gezellig en echt moe was ik niet. Dit dankzij de geweldige slaappillen van Vita, hierdoor had ik nog 8 uur geslapen voordat ik aankwam in Londen.

Op slapen was ik ook niet ingesteld want ik wilde naar de diploma uitreiking van Lynn en Kim. Het was zo leuk want hierdoor zag ik nog meer vrienden die ik lang niet had gezien.

Op de fiets was wel weer wennen. Ik vond het helemaal een beetje eng met die auto's. Ook heb ik al zadelpijn. Heel gezellig nog wat gedronken in de stad na afloop. Daarna lekker slapen in mijn eigen bed.

Het was een ongelovelijke en mooie trip. Ik ben een jaar weg geweest naar de andere kant van de wereld. Gelukkig is de wereld klein en hebben we skype.

Dit avontuur had ik voor geen goud willen missen en ik vind het dan ook heel erg jammer dat het al voorbij is. Gelukkig heb ik heel lieve vrienden en familie die het allemaal weer heel leuk vinden dat ik er ben. Het is gewoon weer zoals van ouds met mijn vrienden. Iemand vertelde mij: '''Net of je 2 weken ben weg geweest.'' Gezellig is het weer, ze hebben me gemist en ze zijn heel blij dat ik er weer ben en dat maakt veel goed.

In september start ik met mijn opleiding Sociaal Pedagogische Hulpverlening aan de Hoge School van Amsterdam. Deze opleiding duurt 4 jaar. Daarna kan ik weer de wijde wereld in!

Liefs vanuit het bewolkte Alkmaar met 15 graden.

  • 12 Juli 2012 - 14:13

    Tante Elza:

    Erg leuk, deze samenvatting, inderdaad, waar je begonnen bent in Brisbane ben je ook teruggekomen, om definitief te vertrekken. Een goed afscheid van je jaar in Australie, en nu weer hier verder naar school en veel genieten.

  • 12 Juli 2012 - 17:00

    Hanka:

    Welkom thuis Luka, wat een geweldige reis!!
    En de enthousiaste manier waarop jij erover schrijft; heel leuk om te volgen.
    Je hebt je goede herinneringen en ik weet zeker dat jij nog veel meer van
    onze aardbol gaat bekijken!

  • 12 Juli 2012 - 19:46

    Alexandra:

    ha luka,

    leuk om nog even om te kijken naar al je belevenissen.
    welkom thuis!
    dat fietsen went weer snel hoor.
    groetjes,
    alexandra

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Luka

Na al een half jaar in Australie te hebben geleeft als au pair in Brisbane(luka.reismee.nl) gaat mijn reis dan echt beginnen. Ik ga nog 6 maanden rondreizen samen met mijn rugzak. Australië, New Zeeland, Tasmanië, en misschien ook wel Indonesie, Japan of iets anders staat op mijn lijst.

Actief sinds 28 Jan. 2012
Verslag gelezen: 448
Totaal aantal bezoekers 12983

Voorgaande reizen:

22 Oktober 2015 - 19 Januari 2016

3 maanden wonen in Paramaribo 2015/16

18 Juli 2011 - 10 Juli 2012

Luka op reis 2011-2012

Landen bezocht: